2 dygn på sjukhus

Jag och Nova har fått tillbringa två dagar på Astrid Lindgrens barnsjukhus!
Det började med att jag vaknade på natten av ngt konstigt ljud som kom från Nova,i panik springer jag fram till hennes spjälsäng som ligger intill min egen säng,ser att hon har svårt att andas,jag skriker till Björn att hon kan inte andas,jag håller i henne och hon blir inte bättre,hon e slö och alldeles  vit i ansiktet och man hör hur hon kämpar:( Ser att det kommer som slem/saliv ur munnen.
Ringer till min syster o gråter samtidigt som björn försöker hålla i Engla  och sevad det är!
Skriker sedan åt björn att ringa sjukvårdsupplysning,när han pratar med dem så tycker jag att hon bli sämre.
Jag skriker åt björn att ringa ambulans och det är fort.
När allt tar sån tid blir jag panikslagen och springer bara runt i huset o gråter och tror att det värsta ska hända.

Sjukvårdsupplysning talar om för björn att ambulans med blåljus är på väg och att jag måste lugna mig för Novas skull.

Jag packar snabbt en väska med kläder till Nova och min necesär,stoppar sedan ner det i skötväskan.
Kastar på mig mina träningskläder och fortsätter att bara springa runt i huset i panik.
Varför kommer inte den förbannade ambulansen för???
Allt tar sån jäkla tid så jag säger åt Björn ringa upp dem igen.

Jag öppnar nog ytterdörren femtusen gånger för att se om ambulansen har kommit.
När de väl kommer står de en bit från huset o virrar runt
När de tillslut får syn på min viftande arm som går på högvarv så kommer de springandes.
Varför tar det sådan förbannad tid för?

De kommer in en man och en kvinna som tittar på Engla,jag hoppar i mina ytterkläder och ber dom snabba på.
När vi kommer ut till ambulansen får jag höra att  jag måste sitta fram,vaaa aldrig jag måste ha koll på Nova!Men kvinnan lyckades övertala mig att hon skulle sköta Nova därbak o allt skulle gå så fint.

Den stackars manlige ambulansföraren lugnade mig på vägen,han pratade med mig hela vägen,guud jag tror jag hann berätta hela mitt liv för honom.Där lyckades han bra allt;)

Novas tllstånd blev genast bättre i ambulansen:)
När vi kom fram till Astrid lindgrens så följde de med oss in till akuten,vi fick hjälp på en gång
De stack min lilla nova i sin lilla lilla stortå för att ta blodprov,de tiitade på henne och tyckte tillståndet såg ok ut.
De tog även ett snabbtest på RS virus,som då visade sig negativt.

Efter en timme fick vi komma till en avd.
Pratade med en nattsköterska,fick lite blöjor till nova och en tandborste till mig.
Sedan var det dags att försöka sova ngn timme,eller sova och sova det gick ju inte alls för min del,jag hade Nova på mitt bröst hela tiden.Jag vågade inte slappna av.

På morgonen kom det in två nya sköterskor,tog tempen på Nova,ingen feber.
Fortfarande var allt bra med Nova men de ville ha henne kvar under uppsikt.
Så vad gjorde vi då?vi låg hela dagen på rummet och ammade och mös framför tv:n
besöksförbud var det tyvärr så Engla och Alexandra kunde ju inte hälsa på.Men Björn kom nån minut medans barnen fick vänta utanför:(
Alexandra blev ledsen så klart,jobbigt för henne att ha sin lillasyster på sjukhus,och längtade även ef mamma;)

Vi fick träffa en massa olika läkare under dessa dagar och alla tyckte Nova såg pigg o frisk ut.
Alla värden var bra.
de mätte syret var tredje tim,så de var otroligt nogranna måste jag säga.
Jättebra personal och vi blev bra bemötta från allihop,först när jag fick reda på att vi skulle till Astrid Lindgrens barnsjukhus blev jag ännu mer skrämd ef allt som varit i media sista tiden!
Men det var en kanon avd och vi e nöjda:)
Idag blev vi utskrivna per telefon efsom vi fick permis igår.

Nova har inte behövt någon medicin eller syrgas el dropp hon klarade sig på egen hand och det är jag glad över.
Då kanske ni undrar vad var det som hände?
jo vi tror att Nova satt i halsen den där natten vi aldrig kommer att glömma,hon var lite småsnuvig så det kan ha vart lite slem som satt sig i halsen.
Eller så är det en förkylning på gång.

Personalen misstänkte rs virus till en början!
Nu har vi tagit två rs virus prov och båda visade negativt.

Så nu hoppas vi på att den här lilla busiga tjejen ska sköta sig och inte lura oss något mer med läskiga otäcka ljud.
Men en sak e säker jag lämnar henne inte en sekund.
Man är konstant livrädd att det ska hända igen.
Men det känns skönt att veta att hon inte är sjuk.

Det har varit många tankar som strömmat medans man legat på sjukhuset,
Min mamma gick ju bort i somras så man blev ganska påmind om hennes sjukdomsperiod då man låg huset framför radiumhemmet på ks.

Men nu är det nya tag som gäller,även om det inte finns någon röd signal knapp att trycka på här hemma:)

Nu har det tagit mig fem timmar att skriva detta inlägg,efsom jag har ammat ,ätit middag.melodifestival,nattat barn,nu ammar jag visserligen men vadå:)
så nu vet jag inte vad jag har skrivit snart ha ha.


Nu ska jag tvätta mig o försöka att sova med min lilla prinsessa på armen:)
Tänk att man kan älska en sån liten skrutt så oändligt mkt.

Hon skrämde verkligen skiten ur mig.



Lotta

Fy så hemskt när man inte vet vad som är fel med de små :(



Skönt att det inte var nå'n fara !! O hoppas verkligen att det inte händer igen =O



Många kramar !!

Erika

vad bra att det inte var något fel på henne... och att man kan få hjälp då det behövs

kram och sköt om er!

Matilda; Mamma till Mercedes & Leon

förstår vilken panik du måste ha fått, men tur att lillan mår bra nu iallfall och att det inte var Rsvirus!

Jo vagnen är ju väldigt bra, och extremt prisvärd om man säger så - men jag är inte så förtsjust i själva designen bara.

Amanda

Men fy så otäckt! Tur att det gått bra sen iaf. Dom är duktiga på Astrid Lindgrens. På alla avdelningarna och framförallt på BIVA.

Hoppas ni slipper fler sånna otäcka turer.

Kramar från oss

sussie

Usch, visst är det otäckt!! Har varit med om en liknande händelse.. Fast Rasmus fick svår krupp en natt, vi åkte oxå med blåljus till AL.. Den händelsen sitter kvar fortfarande.. Han är nu 4,5 år och vi har varit ett par vändor till DS och AL... Lycka till och hoppas det var en engångsföreetelse..

Johanna

Härligt att höra att ni mår bra igen. Har aldrig varit med om något liknande, men Vilmer har haft några krupp-anfall. Inget allvarligt men vi har fått åka till sjukhuset och andas lite. En fjärt i rymden om man jämför med det här. Det är väl mardrömmen för alla att dom små liven får problem med andningen. Sköt om er och ta hand om lilla hjärtat ordentligt. Kram kram

Kristin

Usch vad hemskt, hoppas ni aldrig behöver gå igenom detta igen. Tycker det nästan var värre när man kom hem från sjukhuset, då släppte liksom allt och jag kan inte riktigt slappna av. Måste kolla om Novas andas och att allt är som det ska flera gånger per natt. Tanken att det ska hände ens barn något är ju olidlig så det är ju inte så konstigt att man är orolig. KRam

små räkorna

fy så hemskt....förstår din oro.

skönt iaf att hon mår bra nu igen!!!sköt om er nu allihopa.kram,kram.

Erika

oj hjälp! jag förstår verkligen din panik, när det finaste man har blir så dålig. Skönt att höra att allt gick bra med din lilla tjej! kramar till er

Anna

Usch vilken hemsk upplevelse. Förstår din oro! Skönt att hon mår bra nu och att det inte var något allvarligt!!



Kram kram

Tess

men gud, vad fruktansvärt!!

kan föreställa mig vilken panik och rädsla man får som förälder- hoppas att allting är bra med lillan nu!

förstår att du är orolig nu efteråt!!

kramar

Görel

Åh stackars er! Vilken skräckupplevelse. Hoppas ni slipper sånt i fortsättningen!

Kram

Mia

Vilken riktig pärs för er!

Usch, vad hemskt!

Många kramar till er alla!

Kramkram!

Emmie & Wille

Åh hu, vilken rysare! Förstår verkligen att du blev livrädd, jag hade antagligen reagerat likadant.



Skönt att ni fick komma hem oskadda och att det "bara" var falsklarm.



Stor kram från oss!

GucciMama

Skönt att det inte var något allvarligt. Men man blir helt vettskrämd och galen när sånt händer dem små liven. Valencia skrämde mig ett antal ggr som liten:-(



Hoppad du mår lite bättre och njuter av lilla söta Nova nu.

Kram på Er!