Du är kallad till mammografi

Har nyss kikat lite på en knöl i bröstet som gick på tv 4 nu ikväll.
Bröstcancern ökar men 90%överlever sin cancer.
Så mkt blandade känslor jag fick usch:(
Min käre mamma fick bröstcancer för en ca 9 år sedan och det var tungt men hon vann kampen över bröstcancer.
Däremot lämnade hon oss för snart 2 år sedan i livmodercancer.
cancer är ett skrämmande ord för mig, förknippas det med bara med döden.
Får du cancer då dör du så tänker jag.

Själv är jag fyllda 4o år och fick min kallelse till mammografi för ca 2 månader sedan.
Jag minns när jag låste upp brevlådan för att hämta in posten och fick se ett brev från danderys sjukhus,de första jag tänkte var att vad kan det vara jag e inte gravid?sen såg jag att det stod mammografi på en liten ruta i vänstra hörnet.
Jag blev alldeles stel.
Kändes som jag fått domen
jag skakade och blev kallsvettig
Herregud det var ju bara en kallelse och jag blev så rädd.
Jag gömde brevet så min sambo inte skulle få syn på det;)vet inte varför men det fick ta några dar innan jag smällte allt.

Jag var helt säker på att jag hade cancer eftersom min mamma hade det.
Jag mådde rätt så dåligt och tänkte  en massa hemska tankar.

När jag väl kom till mammografi så kände jag ett lugn,det var inte så läskigt som jag trodde och det gick fort.
När jag lämnade sjukhusområdet kände jag mig trygg,visst fanns tankarna där att de kunde vara något.
Men det var bara att gilla läget,nu var det ändå gjort.
Brevet,svaret skulle ta 3-4 veckor,helt galet lång tid.

Men för mig tog det exakt 2 veckor att få svar,ett brev kom på posten och jag var lite nervös men inte så jättefarligt,hade dessutom en vän i mobilen samtidigt som jag såg brevet så hon var med mig i luren medans jag öppnade mitt brev.
Du har inte bröstcancer stod det med fet text:)jäklar så glad jag blev,men innerst inne sista veckorna så intalade jag mig själv att jag inte hade bröstcancer,men just tankarna innan var så jobbiga.
Är så glad att man får gå var 18de månad nu och ha koll.
Skulle nog vilja ta bort mina bägge bröst om det går just i förebyggande syfte,sedan kan jag strelisisera mig oxå;)

Jag är ialla fall glad och tacksam över mitt liv.





anneli

Kraaam