Virus På Hornhinnan


Hej i dimman!

Tog mig in till S:t Eriks ögonsjukhus i tisdags igen då synen bara blev dimmigare och sämre.
Snordyrt att gå till ögonläkare 400 kr för varje besök.

Kvinnan i kassan frågade om det var nybesök :)Nej ett återbesök jag var här i söndags sa jag.
Oj oj nu blir jg orolig sa kvinnan bakom kassan,ja det är inget mot vad jag är.

Väntetid var lååång och mkt folk och mkt gamlingar;)
I söndags var det jag och helgens slagskämpar som satt i väntrummet typ hehe.
Men denna gång gick det en väldans fart,fort kom jag in till en sköterska redan efter 3o min.
Hon tog syntest igen och denna gång var det betydligt svårare att kunna läsa bokstäverna.
Jag fick läsa från en kikare;)usch tänk att synen försämrats så otroligt mkt på två dar.
Det skrämde mig,men jag förstod att det hade med dimman attt göra.
Sedan bedövade hon ögat med tandläkarbedövning och det kunde svida men det klarade jag mig ifrån tack o lov.
Hon tog en liten borste och skrapade i ögat för att ta en odling.Kändes inte så trevligt då.
Medans vi väntade på odlingen så gick vi ut till ett annat rum och mätte lufttrycket i ögonen gjorde även det i söndags,och det blir som luftpuffar som skjuts in i ögat,gör inget ont men lite obehagligt då man rycker till efter puffen haha men ni som har linser glasögon har med all säkerhet gjort det så ni vet.
Lufttrycket var godkänt.
Sedan var det bara att sätta sig i väntrummet igen och vänta på att läkaren skulle ropa upp mig.

Försökte bläddra i en inredningstidning ;)nja så ju lite färglada bilder i alla fall.
Sms:ade lite men hade mobilen intryckt mot ögat och det kändes inte så bekvämt att sitta så i ett överfullt väntrum kom jag på lite senare:)ja såg nog rolig ut men de andra såg väl inte så bra ut heller.

Funderade på hur trist det verkligen kan se ut i ett väntrum,nog att det är en ögonakut då folk kanske ser dåligt eller inte ser alls:)men lite trevligare borde de kunna vara,dessutom lite mer stolar så folk slipper stå upp.
Tv.n var på och ja alltid trevlig med lite röster tänke jag men vem fasikens ser på tv.n på en akut ögon mott,kanske ledsagaren då i värsta fall.
Folk satt ju som mest och blunda åt sina smärtor eller vad det tänkas vara.
Stackars gamlingar de satt där bra länge.jag han få komma in två gånger och dessutom bli klar o de satt kvar när jag gick därifrån.

Sedan kom det en manlig ung läkare som ropade upp Petra Olsson och det var jag.
Vi gick långt ner i korridoren tänk så många undersökningsrum de har på en ögonakut.
Läkaren konstaterade virus i bägge ögon,vilket de även gjorde i söndags men nu var vi på den säkra sidan då vi gjorde en odling inne i ögat.
Han undersökte mig noggrant vilket inte var så mysigt.
Hällde i lite droppar o tittade o fixade med ögonen,han kunde se att det låg som en hinna för hornhinnan.
Sen har jag ingen aning vad han mer såg:)

Men sluta med antibiotikadropparna tyckte han eftersom det är ett virus och virus är ingen bakterie.
Jag smittar jättemkt,jag byter handduk till mig själv varje dag samt örngott.
Dropparna trodde läkaren bara gav mer skada än nytta och det kan jag instämma,för just nu ser jag liiiiiite bättre.Det är vansinnigt dimmigt men inte lika dimmigt som det varit,nu ser jag lite mer av den text jag skriver här på datorn,jag har svårt att läsa böcker för barnen det är nästintill omöjligt.

Allt tar lite längre tid speciellt på mornarna då vi ska iväg till förskolan.
Engla ville ha ett speciellt hårspänne i håret och vi letade o letade tillslut tyckte jag se det ligga på golvet men när jag ska lyfta upp det så är det min sladd till datorn haha nu snackar vi om dålig syn.
Men lite skoj åt det hela har vi oxå härhemma.
Skulle baka muffins med Engla igår eftermiddag efter dagis och när jag skulle ta ut muffinsarna ur ugnen så fick glasögonen en dimma :)Engla ropade glatt maaaaammmma du har vita ögon hahahaha.jätteroligt tyckte barnen.
Igen igen igen....ville de se mina dimmiga glasögon.

Förhoppningsvis kommer mina nybeställda glasögon bli klara på måndag och i de är det en bättre styrka,tur att jag gjorde syntest i april förra år.Det hade aldrig gått annars att beställa.
Nu får jag hoppas på att jag inte fått något men på mina ögon eller att synen försämrats men det är hornhinnan som har virus så et ska inte drabba synen senare när jag är frisk vad jag vet.

Ska även tillbaks till s:t Eriks ögonsjukhus nästa måndag,även då bli ruinerad på 400 kr,tur man har skaffat sig ett högkostnadskort nu:)
Men kosta vad det vill bara jag kan få se normalt igen.Och jag bry mig faktiskt inte hur illa jag ser ut för tillfället i mina fula brillor haha.Det kunde ju vart värre!
Det har ju bara 11år på nacken;)



Power! Detta är Alexandras fina hand som hon gipsade
på skolan och kom hem med igår.



Styrka! Tyckte den var så fin och den ska nog ge mig lite power att
kämpa vidare med skiten i ögonen
Tänk att virus kan sätta sig på de mest konstiga ställen.
En sak är säker efter 5 veckors ond hals så gör den inte ont längre:)
KONSTIGT då viruset satt sig i mina ÖGON  isället hmmmm.

Läkaren konstaterade att så här kan det vara i flera flera veckor.
Det tar lång tid att bli av med virus på hornhinnan,nja vi är inne på 15.de dagen idag.
Den mest suddiga synen började i fredagskväll och det onda är inte lika ont längre och jag rinner inte ur ögonen på nätterna längre efter att jag slutat med ögonsalvor o droppar.
Ögonen börjar även att synas nu:)
Jag hoppas på att denna läkare har rätt
Han sa bara några veckor
medans läkaren i söndags sa upp till ett halvår.
Ett halvår i denna dimma nehe det pallar inte jag med.
Fundrar även på att skaffa förstoringsglas så jag kan börja läsa tidningar och era bloggar.

Åter igen kram till er som tar er tid att titta in här hur gammkärringen har det:)

All kärlek till er.
Anonym

Hejsan:) Jag har gått igenom din blogg, jag gillar o gå igenom bloggar och titta på bilderna som finns på dom, jag måste bara fråga, finns det någonstans där dina barn får vara ifrån från kameran, ja menar, du lägger ju upp till och med bilder på det äldre barnet när hon ligger o sover!! Hennes privata tid!! och när barnen badar lägger du ju också upp på bloggen, vad är det för mening med detta ? :) vidare måste säga att det kändes lite stötande att läsa "negerbollar" i dethär inlägget http://mammansprinsessor.blogg.se/2008/march/alexandra-in-the-kitchen.html även fast jag inte är mörkhyad själv. Okej det var alla negativa grejer jag kunde komma på, Jo det är lit etråkigt att man inte kan förstora bilderna :) Men inte hela världen. Till det positiva vill jag säga att du har en helt gullig blogg :) och gulliga barn, och själv är du rätt gullig också, gulligt för hela slanten med andra ord, kanske man kan säga:)

Hemligahunden

Det var jag som gjorde ovanstående inlägg!

Johanna

Men stackare! Hur kommer det sig att man får virus i ögonen? Krya på dig och god fortsättning också föresten! Nytt år nya möjligheter! Kram

Monia Hedin

Kära Petra!! Vad händer med dig hela tiden? Jobbig att ni är sjuka så mucket, å du verkar hårt drabbad. Här har vi avlöst varandra i 1 månad "bara" med sjukdomar. Och mitt i allt har vi flyttat och hunnit fira jul på nya stället:) Krya på dig!!! Kram

Petra

Monia Hedin:Hej tjejen vad roligt att du tittar in antar att du hittat hit via FB.Det är betydligt bättre med mina ögon nu när jag avslutat allt med ögondroppar o salvor:)Det finns hopp även för mig:)kram finaste och tusen tack.