Tummen upp

 
I tisdags blev det ett ingrepp i munnen på Eastmans barntandläkare.
Alexandra var nervös o det knöt sig i magen.
Efter våran morgontid hos tandläkaren i täby så konstaterade hon att två mjölktänder behövde dras.
Eftersom jag vet hur rädd A är för sprutor o dra ut tänder så kändes det så oehört ledsamt.
Vi skulle bara röntga tänder o visa upp oss inför framtida insättning av tandställning.
 
 Tog en härlig frukost fika på wayne´s coffe och blev lite piggare.
Lättade upp den trista stämningen med att strosa runt o spana på höstkläder.
Intog en tidig lunch eftersom A behövde fasta fyra timmar innan op.
 
Åkte hem en kort stund för att inta alvedon o ipren.
Sedan åkte vi in mot odenplan.
Där mötte vi upp Alex pappa utanför det stora tandläkarhuset.
 
Alex fick ta ytterligare nya röntgen bilder .
Denna gång kändes det liiite tröttsamt att höra att de ska dra fyra tänder.
Det var ju två?men skit samma två som fyra.
 
Vi fick sätta oss ett ett slags bås utanför,det fanns en säng o handfat.
Alex fick en apelsin drink dormicum tror jag de hette.
En medicin för att dämpa oro.
En vanlig effekt är att barnet inte minns allt som skett under behandlingen.
 
Efter en kvart blir Alex lite trött o slö.
Då hjälper jag o tandläkaren henne in i rummet där hon ska opereras.
Pappan får vänta ute i väntrummet.
 
Själva bedövningen tog säkert en 45 min att lägga.
Många sprutor o Alex fick ont o började gråta mellan gångerna.
Tids nog så var hon bedövad rejält.
Jag satt vid fotändan o masserade hennes fötter.
Funderade på om vi skulle fortsätta så här varför tog jag inte min dotter därifrån o bara och sprang.
Nja många tankar o så jobbigt att se sina barn lida.
eller höra i det här fallet,jag kunde inte se hennes ansikte eftersom det var täckt av en spygrön duk.
 
Den ena tanden efter den andra ploppade ut.
Sedan öppnade de upp överkäken och ngt blir inte som förväntat.
Det är tänkt att två st plattor ska inopereras på blivande tänderna.
Helt plötsligt reser sig tandläkaren och går för att ringa ett samtal till tandläkaren i täby som vi var hos på morgonen.
Hon hade gått för dagen kunde jag höra och sedan hör jag tandläkaren bestämt säga att hon behöver komma i kontakt med henne omgående för hon har en patient som ligger under operation nu.
Jag sitter kvar med tandsköterskan som håller i lite slangar o pratar med Alex.
Det är lugn musik på dvd spelaren i rummet.
Sedan kommer tandläkaren tillbaks och säger att det blir inga plattor för bla bla bla...
men det skar upp så alla de nya tänderna ska skynda ner på plats.
Hon sydde ihop 8 st stygn.
Sedan fick A resa upp sig o lägga sig ute i båset igen och då blev hennes pappa inkallad.
Det blödde en del och hon blev mer vinglig o surrade om konstiga saker.
Hon fick välja en tandborste o klistermärke som tack för att vi drog ut fyra tänder o fick sy 8stygn.
Hon berättade högt att den svarta tandborsten var sååå fiiin:)
samt klistermärket på tigern va sååå fin.
jaa aaa sa  hon vid upprepande tillfällen o det lät så sjukt olikt Alex.
 
Fick med oss kompresser o information.
Beställde en taxi till mig o Alex så vi kunde åka hem.
 
När vi kom hem så kom världens goaste småsyskon o sambo ut o mötte oss.
Engla blev lite rädd o backade.
Konstig syrran va;)blodig o pratade konstigt.
 
Intog sedan soffläge med glass och tabletter sedan sov vi för natten.
 
Nästa vecka så tar vi bort stygnen på eastmans.
Hoppas på att slippa göra mer ingrepp för nu har vi en räls att vänta på men den hinner vi inte få rätt på förräns jul.
 
Min duktiga tjej som avskyr tandläkarsprutor.
Aldrig fått ett stygn i sitt liv o nu blev det 8 på en gång;)
starkt jobbat min finaste Alexandra.
 
Nu har vi mkt roligt att se fram emot.
Love you min duktiga!
 
 
 
Nathalia

Oj vilken dag ni hade.
Vilken stark och duktig Alex du har♥
Jag hoppas hon ej behöver gå igenom mer oprationer nu.