Chiagröt och Höstväder

Chiagröt så vansinnigt gott och galet nyttigt.
Testade att göra den omtalade chiagröten.
Bara att blanda 2 msk chiafrön tillsammans med 2 dl mandelmjölk 1 krm ekologisk vaniljpulver,mosa en halv banan el vilken frukt man gillar.
ställ i kylskåp under natten. 
På morgonen är det bara att mixa 1 dl hallon tillsammans med en halv matsked jordnötsmör och en  halv banan
Toppa med kokos.
Finns många många varianter till den chiagröt
 
Visste du att chiafrön innehåller lika mkt protein som nötkött,ungefär 20%
proteinet är också komplett,alla essentiella aminosyror finns med.100 gram chiafrön innehåller 19 gram alfa-linolensyra,omega 3-familjens moderfettsyra,vilket är åtta gånger så mycket som i lax.
Fröna är rika på antioxidanter som hjälper kroppen att bekämpa fria radikaler och ska enligt forskningen kunna motverka cancer.
 
Två matskedar frön ger dig inte bara mer än dubbelt så mkt järn som finns i 100 gram spenat.
du får också i dig ordentligt med magnesium, fosfor och mangan.
Chai kan ge dig ett starkt skelett tack vare sitt höga kalciuminnehåll.
En matsked chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.
Fröna innehåller fibrer som bildar en gel i tarmarna , vilket gör att näringen i maten tas upp långsammare.
 
Detta är ngt jag tänka föra in i min kost dagligen antingen som frukost eller mellis.
 
 
Vilket höstväder vi har fått ,helt galet kallt o regnet står som spön i backen.
Bara att packa ner regnkläder o stövlar till barnen imorse .
Kärleken skickade en bild från ett varmt Italien , typ 25 grader varmt ,avis nej inte alls;)
 
 
Hallon det bästa som finns enligt Engla.
Önskar dig en bra dag
 
 
 
Karin

Alltså jag önskar att jag tyckte det var godare än vad jag tycker.. kan liksom inte tycka det är såå gott som alla säger - men väldigt nyttigt är det iaf:)

yasmine modell mamma och fru

åh det där låter nyttigt, kanske något man borde testa.
jag är så dålig att blogga just nu tappat så mkt motivation.
Nu ska jag mannen och sonen äta middag och sedan blir det cirkus
kraaams

Kristin

Måste jag testa, är så dålig på att få i mig mellanmål så att man kan förbereda det kanske skulle hjälpa mig. Får hoppas att jag gillar det bara :)

Maria

Nyttigt & bra, tyvärr har jag lite svårt att få i mig det där...men ska absolut prova igen!
Och jag håller med Engla att hallon är det bästa som finns :)

kram kram

jannice lindell

Man skulle ha varit i Italien alltså? ;)
Är frukstansvärt trött på dettq väder nu. kram

Anneli

Ser gott ut! Har aldrig gjort gröt av chia.
Jag har gjort smoothie å lagt i chiafrön i den 👍👍 för att den ska bli " nyttigare " å näringsrikare 👍
Fina engla 😊 hallon är gott!
Ha en bra dag! Kram

Svar: Brukar också ha det i smoothies men det blir så knaprigt hihi,kram kram
mammansprinsessor

elisabeth

det där låter ju jättebra,jag behöver få i mig både järn o magnesium tror jag :) handlar man det i affären eller i hälsokosten??hur mkt kostar det???
hoppas det är gott också... :) kram

Svar: Jag köpte min på ICA men det finns även på hälsokost,smakar inte så mkt men blir gott tillsammans med frukt,kan även lägga i smoothies,Lycka till kram
mammansprinsessor