Torsdag

 Kvällens middag intog vi ute.

Suger ut det sista av sommarlovet.
Vi grillar och badar och har det bara bra.
 
Har även skrivit kort till fröken eftersom det ingick i några av läxorna som Engla fick under sommarlovet.
Gaaaah läxor under sommarlov ska vara enkla o roliga och kunna göras utan föräldrar anser jag.
Läxorna under Sommarlovet har mest bara bestått av läsläxa och vi har inte gjort något förutom skrivit kort till fröken och gjort klockan.Går man ut ettan och får mer läxor än högstadiet tror jag det kommer bli tråkigt i skolan ganska fort.
Barnen läser så mkt dagligen ändå och är det sommarlov så är det.
Men jag har vaknat upp med lite oroande känsla i magen senaste mornarna ang detta,gillar inte alls dessa krav från tidig ålder.Jävla stress samhälle vi lever i  och idag fick vi mail från fröken att hon inte kommer att infinna sig i klassen på Måndag då hon blivit sjukskriven minst en månad.Ja vad säger man tur i oturen.
Men jag har aldrig varit med om att mina två äldre barn haft så här mkt läxor under ett sommarlov.
Alltså läsläxa varje dag under tio veckor är inte ok.
 
 
Kommentera gärna och säg vad ni tycker är rimligt,jag blir glad av alla svar jag kan få.
 
Tjoheej från mig.
 
Kristin/onlyfemale

Håller med dig! Barn ska få vara barn och när de är små tycker jag att det är viktigt att det fortfarande ska vara roligt/mysigt att läsa. Inte något måste man måste göra för att läraren säger. Press och stress ska undvikas så länge som det går tycker jag. Annars blir det ofta en tvärtom effekt.

Kram

Anna - mamma till två prinsessor och en prins

Jisses vilka läxor! Min stora tjej som börjar i sjuan på tisdag har som mest under alla år haft i läxa att ta med ett sommarminne att berätta om första dagen i skolan eller skicka ett kort till skolan under sommarlovet.
Läsläxa varje dag under ett lov låter inte rimligt i mina öron! Jag undrar vad skolverket säger om det?
Kram

Svar: Precis jag funderar också,ska faktiskt kolla upp det och jag tänker lämna in alla lappar blanka eller så slänger jag dem.Läslaxa är okej medans skolan drar igång men inte under ett lov och så mkt.Kram
mammansprinsessor

jannice lindelja

jag kanske låter galen och tråkig nu.. men läxor under sommarlovet?? va?? jag tycker det borde förbjudas! man måste ju vilas upp på sommarlovet,inte jobba. en kompis dotter (8 år) hade fått 4 böcker som hon skulle läsa under sommarlovet och där med skriva på ett kontrakt att hon skulle göra det. jag blev helt paff när jag fick höra det :( inte konstigt att vissa barn blir stressade. Här i sonen skola finns då inga läxor iaf under sommarlovet och om det kommer upp så tänker ja sätta stopp för det! :) Kram

Svar: Nej du är inte galen:) jo samma här det ska skrivas under en kommentar från föräldrar efter varje läsning och även skriva ner svåra ord vi hittar i text o bla bla....kram
mammansprinsessor

anette

Det gäller verkligen att suga ut det sista av sommaren. Kram Anette

Natalia Richardson

Hej gumman!
Nu har ju inte jag barn som du vet. Men jag kan ju ha en åsikt om detta ändå.
1 är det sommarlov så är det precis sommarlov.
2 Tycker det är fel att sätta press på ett så litet barn,redan i så låg klass,mennar om dom tycker det är jobbigt nu vad kommer dom tycka när dom börjar 7 osv?
3 Om dom nu måste ha läxor under sitt sommarlov. Räcker det med att läsa ut en lätt bok dom själva valt.
4 skriva en kort uppsatt om boken.

ullie

man skulle läsa tio böcker o va me i utlottning om en bok
nää ja tycker inte de ska ha en massa över lovet bara om man vill kanske
ja här är det dax på onsdag tror ja för ny skol termin .

Sandra

Alvin går på läxfri skola, dock under ansvar och dom går lite längre om dagarna så han hade bara som uppmaning att gärna läsa under lovet. Det gör vi dock ändå.

Jag är ju utbildad lärare och förskollärare och läxor är så individuellt. Tror dock inte Skolverket säger så mycket bättre att ta upp med lärare, ev rektor. Finns ju ingen direkt lag om hur mycket läxor man ska ha.. Tror jag iaf..

Kristin

Tycker det låter galet med så mycket läxor. Novas klass fick med sig att det är jätte bra att "hålla igång" läsningen under lovet vilket jag håller med om. Men hur och vad man läser är ju upp till varje familj. Kram

elisabeth

oh my godness....inte lite läxor för en ettagluttare att ta tag i på sitt första sommarlov!!mina har på sin höjd haft en sk läxa under sommaren där dem ska skriva vad dem gjort och vilka böcker dem läst o läsa så mkt dem kan under lovet....men det var långt ifrån så mkt som din tjej fått.och nu när dem gått ut 4:an o 5:an så har dem inte haft nga sommarläxor alls.....så ta upp det med hennes fröken tycker jag.kram

Svar: Ja det är märkligt hur mkt hon skickade hem,men nu är hon sjukskriven i en månad och vikarien har inte ens frågat efter klassens sommarlovs läxor;) sjukt att ha så mkt när man är så liten,kram
mammansprinsessor