Att baka glutenfritt


Bakade en glutenfri kladdkaka häromdagen då Engla tog med sig en kompis hem efter fritids.
Kompisen tål inte gluten så jag fick tänka om gällande både mat o fika men så svårt var det inte:)
 

Hela kakan gick åt så den fick tummen upp :)
Kanske kommer jag baka glutenfri kladdkaka hädanefter.
 
För dig som vill receptet så kommer det här.
 
Ingredienser
 
150 gram smör
3 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl kokosmjöl
1 dl kakao
1/2 msk vaniljsocker
2 krm salt
 
Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Smörj  formen och bröa den med det mjöl som använts. Smält smöret. Rör ihop ägg och socker i en bunke. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med smöret. Häll smeten i en smord och mjölad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min tills kakan är torr på ytan men fortfarande känns lite lös i mitten. Låt kakan svalna.

Jag serverade kakan med glass och jordgubbar. Samt egengjord flädersaft från barnens farmor.

 

 

 

Ett litet glutentips från mig!
 
 
NICOLE

Nä så jobbigt är det ju faktiskt inte och just kladdkakor tycker jag blir rätt saftiga, på det viset vi gjort iaf =) Mumsigt!

Ztinas

Ser sjukt gott ut!! :)

MALIN

Kul med recept! Det ser otroligt gott ut! Kram

Eva`s blogg

ser gott ut jag äter inte heller socker ja på kalas så men inte annars undviker det men man kan nog ta honung i stället :) kram å fin dag

Biggeros

Passar mig som kör LCHF 😊Tack för tips och recept min vän😚😙

my

Gott :)

Elsa

Mm vad gott det såg ut! :)

sandra.

jag äter inte glutenfritt men så god den såg ut :)
kladdkaka och jordgubbar är så gott :D

Gabriella

Åh såå gott!!

jannice

Idag så finns det många recept och bra mat att köpa till dom som är gluten. Kanon! :) ser gott ut. kram

Eva`s blogg

kikar in & önskar dig en fin fredag kramen