Inskolningsdag tre


Nova i somras :)En varm och härlig sommar.


Inskolning dag 3 idag på förskolan.
Kan börja med att gårdagen gick bra den med,men Nova var rätt så trött innan lunchen serverades.
Kunde tycka att samlingen drog ut lite på tiden och det var inte så mkt sång,det var bara lek för de större barnen.
Lite svårt o trist för de minsta barnen att sitta still o titta på,särskildt när hungern faller på;)
Nova fick somna utan mat,somnade så fort jag la mig brevid henne på madrassen.

Denna dag började vi med en utflykt till skogen
Alla barn hade matsäck med sig.
Kan ju tycka vad jag vill om denna utflykt som ska vara varje onsdag.
Lite tufft för de minsta att hänga med femåringarna i deras tempo,men det går säkert bra med tiden.
Nova satt så nöjd och åt sin lilla matsäck i spöregnet:)
Kände mig som en dränkt katt när vi kom tillbaks till förskolan:)
Idag hade vi en piggare Nova vid matbordet,det bjöds på chicken nuggets och ris.
Sov gjorde vi oxå,somnar tätt intill mig och jag tycker att Nova är så fantastisk som inte begär flaskan längre.
Trodde aldrig detta skulle gå men allt funkar tydligen på förskolan;)
Nova som alltid somnat med välling.

Sover ca en timme om dagen mer än så behöver inte våran ettåring:)
Helt otroligt vilken energi hon har.
Nova vilar tillsammans med fyra andra barn mellan 2-4 år och de sover över två timmar om dagen.
Kan tycka att det är lite synd att alla förskolor har slutat att ha barnen sovandes i barnvagnar ute men förstår samtidigt att det inte finns personal som kan sitta ute o vakta.
Nova sover bäst ute i friska luften:)

Denna dag är vi mer nöjda med än gårdagen,en piggare Nova och en gladare Engla.
Igår hade jag en Engla som grät flertal gånger,finns en ny pojke på avd som inte kan ett ord svenska och han går mest och nyper henne i baken grrrr....
Rev henne på kinden igår och vill klämma o känna på henne o sparkas o ha sig.
Blir lite lätt störd på att han inte begriper att man gör inte på det viset, speciellt om man är fem år.
Barngruppen är så otroligt fin,speciellt utan honom,tack o lov var han inte där idag.

Imorgon är det tänkt att Nova ska lämnas några timmar själv på förskolan.
Känns lite i mammahjärtat, vore konstigt annars.
Hon aldrig varit med någon annan än mig och Björn så det blir en utmaning.
Men det gick bra med Engla,fast samtidigt var hon tre när hon börja dagis och då är man lite mer förstålig:)

Egentligen är det måndag jag ska lämna Nova men personal tyckte det är så långt dit,och jag kan inte annat än hålla med.
Grejen är den att vi har ett läkarbesök hos barnläkaren i täby c i morgon bitti,så jag hoppas vi hinner tillbaks till lunch-vilan.

Nu ska jag ta hand om busiga barn o grannbarn ;)
Sambon är bortrest så man känner att man lever:)
Jozzan

Hej!

Jag har följt din blogg och tycker att den är jättemysig. När jag läste detta inlägg blev jag dock lite ledsen. Mobbning pågår redan på förskolan och många gånger har vi undrat över hur det kan komma sig i så pass tidig ålder. En stor anledning till detta är föräldrars attityd. Barn läser hur snabbt som helst av sina föräldrar och andra vuxna. När du skriver att barngruppen är så bra, speciellt utan den här pojken blir jag så ledsen. Det finns alltid en anledning till varför barn agerar som de gör, t.ex. Kan anledningen vara i detta fall att barnen inte förstår honom o han förstår inte dem, därav nyps och rivs han för då får han kontakt. Givetvis kan det finnas andra anledningar. Jag är utbildad förskollärare och arbetar på förskola, jag har även talat med specialpedagoger om sådana situationer.



En annan sak jag blir förvånad över, att barnen sover på madrass pga personalbrist. Hur mycket barn har dem och hur många arbetar på avdelningen? Ren nyfikenhet. Vi är 3 st som jobbar och har 20 barn, varav 9 st sover ute i vagn varje dag och det fixar vi galant. Kan också förstå att samlingen inte kändes särskilt rolig för lillskruttan, kanske är det bättre att de delar barngruppen och har en samling för de större barnen och en för de mindre.



Jag hoppas du inte tar illa upp för min kommentar, tycker att din blogg är kanon. Givetvis förstår jag att man som förälder och som personal kan ha helt skilda åsikter och tänkar.

Petra

Hej Jozzan!

Tack för din åsikt blir jätteglad att du kommenterar,framförallt för att du är utbildad förskollärare.

Kanske utryckte mig lite plumt om pojken där men som mamma så vill man inte se sina barn bli nypta eller slagna,särskild på en inskolning.

Sen kan jag tycka att en resurs el assistent skulle behövas framförallt för pojkens skull och även personalens.Eftersom han inte kan svenska alls så måste det väl finnas resurs för honom?men de hade slutat med sådant bekräftade ena fröken.

Det är tre st som arbetar på avd och 17 barn får jag det till:)Hur kan man gå till väga på bästa sätt om man vill ha sina barn sovandes ute,nova sover betydligt längre o bättre i sin barnvagn men det gällde säkerhet vilket ja förstår;)sen har de barn från andra avd som är ute o leker under vilan.



Jag tackar för din ärliga kommentar.

Jozzan

Tack för svaret :D



Jo jag kan förstå att du som förälder reagerar på så sätt, jag har inga barn ännu men jag skulle säkert känna på samma sätt. Lustigt att de inte kan få någon resurs, vad jag har förstått har barn rätt till hemspråksundervisning vissa timmar och dagar i veckan då en resurs som pratar hemspråket kommer och är med de barnen som behöver språkstödet. Vi har en som kommer till oss varje vecka och det har varit till stor hjälp för barnen, oss som personal och föräldrar. Så det kanske vore något de kunde ansöka om.



Jag tycker att ni med all rätt borde få ha Nova sovandes i vagn ute. Våra barn leker också ute på gården när de mindre barnen sover i vagn men de blir aldrig väckta även fast vi har 7 avdelningar på vår förskola och alla samsas på samma gård :D Däremot vilar inte våra större barn utan de brukar vilja gå ut och leka direkt. Kanske är det där det spricker, att en ska ha vila med barn på madrass och en ska söva barn ute. Men på förskolan jag arbetade på innan hade den som slutade sent (kl 17) vila i ett rum med de större barnen i ca 30-40 min då det lyssnades på saga eller lugn musik ex. Enya. Den som slutade runt kl 13 sövde barnen ute i vagn och den som slutade kl 16 gick på rast. Det fungerade galant.



Önskar dig och familjen en fin helg :D