Tandtroll

Min fina Engla.
 
Engla har klagat lite till o från på en tand som gör ont.
Ihelgen gjorde det så ont när vi hade ätit lunch på Max i stinsen att vi blev tvungen att köpa en tandborste illa kvickt så vi kunde borsta på toaletten.
 
Igår ringde förskolan och sa att Engla gråter och har ont i munnen.
Det hände under lunchen och jag förstod direkt att det var tanden igen:(
Beställde akut tid hos tandläkaren.
Engla ville ha både mamma o pappa med sig,sagt o gjort pappan körde hem från jobb för att kunna hänga med.
Inte så smart att ta med Nova men vi hade inget val då vi inte har barnvakt.
 
Engla vägra sitta själv i stolen o vägra först gapa.
 
Fick en tid idag så vi bestämde oss för att Björn sköter tandläkarbesöken hädanefter.
Så idag har de polerat tänderna:)och lekt på Englas nivå.
En ny tid på torsdag och jag undrar bara hur tusan det ska gå till att laga en tand på en femåring:(
 
Jag lider och känner mig som en usel mamma i detta läge:(
 
Har ni varit med om att så små barn får hål i sina tänder???
Berätta gärna.
 
 
 
Natalia Richardson

Hoppas det går bra.

Therese

Stackars Engla! Jag hade pillat upp en skumgummi bit i näsan då jag var 4 år och de fick söva mig för att fixa det. Så jag undrar verkligen vad de hittar på med de små nu för tiden. Hoppas hon känner sig trygg efter detta besök och att det går bra. Håller mina tummar och hoppas på det bästa. Stor kram och tack för hälsningen.

Sandra

Hoppas det går bra! Mina barn har tack och lov inga hål än och jag hoppas de slipper ärva mina tänder. Om det är en tröst så har jag haft jätte mycket hål som liten trots tandläkaren sagt att tänderna är väl omhändertagna men jag har tydligen svaga tänder. Kan bero på saliv kvalité också sa dom.. Så du ska inte känna dig som en dålig mamma! Kram

Jenna - Stockholmsmamma till två ♥

Inte ska du känna så, att få hål beror inte bara på hur tänderna sköts utan vissa får bara mer hål än andra. Hoppas det går bra nu!

Glamourwannabe - med huset fullt av grabbar.

Hoppas det går bra för lilla tjejen. Det behöver ju faktiskt inte ha något med skötseln av tänderna att göra, utan pga vilka enzymer man har i saliven....

Kram

pillan

Usch stackars liten...! Det är så svårt det där med tandborstningen! Filippa har aldrig haft några hål men för Nikki är jag lite orolig då hennes pappa har "dåliga" tänder och detta är ju lite ärftligt!

Kram P

Maria

Saga hade ett litet hål i en tand när hon var fem. Hon har varit jätte rädd för tandläkaren och har vägrat att öppna munnen. Men vi fick ett extra besök innan tanden skulle lagas och när det väl var dags att fixa till tanden gick det super bra! Ingen bedövning behövdes och det hela var över på en liten stund.
Precis som andra skriver behöver inte hålen uppstå på grund av dålig skötsel, många andra saker som spelar in också.
Min dotters tand hade jätte konstig form så det gick inte att borsta den ordentligt, så det var jätte bra att de fick slipa den jämn och lägga en liten fyllning och hon kommer ju att tappa den så småningom.
Håller tummarna för att går bra för Engla!

kram kram